Vergunningen
- Gemeente Noordwijkerhout
- Gemeente Kaag en Braassem
- Gemeente Alphen aan den Rijn
- Gemeente Katwijk
- Gemeente Leiden
- Gemeente Lisse
- Gemeente Leiderdorp
- Gemeente Hillegom
- Gemeente Nieuwkoop
- Gemeente Noordwijk
- Gemeente Oegstgeest
- Gemeente Rijnwoude
- Gemeente Teylingen
- Gemeente Voorschoten
- Gemeente Zoeterwoude
Gemeente Noordwijkerhout
Bezoekadres
Herenweg 4
2211 CC Noorwijkerhout
Postadres
Postbus 13
2210 AA Noordwijkerhout
Telefoon: 0252-343737 / Fax: 0252-373044
E-mail: gemeente@noordwijkerhout.nl
Openingtijden
De loketten zijn van maandag t/m vrijdag van 09.00 tot 12.00 uur en op woensdagmiddag van 14.00 tot 19.00 uur geopend. Het gemeentehuis is tussen 12.30 en 13.30 gesloten
Vergunning organiseren evenement
Het is voor iedereen verboden zonder kennisgeving aan de gemeente op of aan de weg een feest te geven of een wedstrijd te houden. De gemeente kan aan u – onder specifieke voorwaarden ter bescherming van de (verkeers)veiligheid, publieke gezondheid en openbare orde – een toestemming verlenen.
U kunt echter wel via onderstaande link het aanvraag formulier downloaden.
http://www.noordwijkerhout.nl/ Zoek op “organisatie evenementen”.
De kosten zijn afhankelijk van de aard van het feest/evenement/wedstrijd.
Voorwaarden
Verklaring van:
– Datum.
– Tijdstip.
– Aard van evenement.
– Is het aflsuiten van weggedeelten nodig en zo ja welke weggedeelten.
Schenken van alcohol
Het is u verboden om zonder ontheffing tijdelijk (lichte) alcohol (buiten de horecagelegenheid op bijzondere gelegenheden) te schenken.
Bij bijzondere gelegenheden van zeer tijdelijke aard kan ontheffing verleend worden om zwak-alcoholhoudende drank te verstrekken buiten een horecagelegenheid. Wel kunt u de vergunning aanvragen op bovengenoemde site. Zoek op “alcohol tijdelijk schenken”.
Afhankelijk van de aard van de inrichting zijn aanvullende documenten vereist.
Bij verkoop van alcohol moet een drank- en horecavergunning worden aangevraagd. Hiervoor is een verklaring van sociale hygiëne nodig.
Voorwaarden
– De horecavergunning;
– Verklaring waar, wanneer en op welke tijd tijdelijk geschonken wordt;
– De benoeming van de personen die betrokken zijn bij het schenken van alcohol.
Brandveiligheid
Het regelement bevat beleidsregels ten aanzien van brandveiligheid bij evenementen, waar organisatoren van evenementen in de zin van de Algemene plaatselijke verordening (APV) mee te maken kunnen krijgen. De gemeente Noordwijkerhout volgt hiermee het model van de Regionale Brandweer Hollands-Midden. Ook dit formulier is weer te vinden op de site van de gemeente Noordwijkerhout, zoek op “brandveiligheid”.
Voorwaarden
– Situatieschets.
– Plattegrond met daarin de voorgestelde brandveiligheidsmaatregelen.
– Verklaring over het aantal mensen dat in het tijdelijke bouwwerk zullen verblijven.
Gemeente Kaag en Braassem
Bezoekadres
Westeinde 1
Roelofarendsveen
tel. (071) 332 72 72
fax. (071) 332 72 49
Postadres
Postbus 1
2370 AA Roelofarendsveen
Vergunning organiseren evenement
Als u een evenement wilt organiseren moet u een vergunning aanvragen in het kader van de APV. Dat is op zich niets nieuws, aangezien hier al vele jaren vergunningen voor worden afgegeven.
U kunt deze vergunning sinds dit jaar echter alleen maar aanvragen met een door de gemeente opgesteld formulier. Met dit formulier willen we de aanvraagprocedure stroomlijnen zodat alle noodzakelijke gegevens direct worden overlegd. Op deze manier kunnen alle vragen eenduidig behandeld worden. U kunt dit formulier verkrijgen via de klantenadviseurs van de afdeling Ruimtelijke Ontwikkeling of downloaden via de web-sitehttp://www.kaagenbraassem.nl/index.php?simaction=content&mediumid=4&pagid=352&stukid=3846#titel3846
Voorwaarden
Een vergunningaanvraag moet ten minste 12 weken van te voren worden ingediend. Wilt u een sportwedstrijd, evenement, popconcert of fancy-fair organiseren dan heeft u een evenementenvergunning nodig. De vergunning kunt u aanvragen in de gemeente waar het evenement zal plaatsvinden. De gemeente kan onder specifieke voorwaarden een vergunning verlenen.
De voorwaarden en andere informatie kunt u vinden op:
http://www.kaagenbraassem.nl/index.php?simaction=content&mediumid=4&onderdeel=simloket&type=product&product_type=simloket&product=43B05F58-5225-4379-9092-019960B08BFC
Gemeente Alphen aan den Rijn
Postadres
Postbus 13
2400 AA Alphen aan den Rijn
Fax: (0172) 46 55 64
Bezoek stadhuis
Stadhuisplein 1
2405 SH Alphen aan den Rijn
Vergunning organiseren evenement
Als u een evenement wilt organiseren moet u hiervoor een vergunning aanvragen bij de burgemeester. Het kan gaan om bijvoorbeeld een feest, een concert of een wedstrijd.
Of er sprake is van een evenement kunt u beoordelen aan de hand van de volgende vragen. Mocht u één van deze vragen bevestigend beantwoorden dan zult u dus bij de burgemeester hiervoor een vergunnnig moeten aanvragen.
- Is het evenement voor het publiek toegankelijk?
- Wordt het evenement in een tent of in de open lucht gehouden of in een gebouw (dat niet bestemd is voor het houden van evenementen)?
- Worden er alcoholhoudende dranken verstrekt (anders dan in een horecabedrijf)?
- Wordt er live muziek ten gehore gebracht of wordt een geluidsinstallatie gebruikt (anders dan voor normaal en huiselijk gebruik)?
- Worden er één of meerdere mobiele toiletvoorzieningen geplaatst?
- Zullen er verkeersmaatregelen genomen moeten worden om het evenement mogelijk te kunnen maken op de openbare weg?
Voor het aanvragen van een vergunning kunt u het best gebruik maken van het festiviteitenformulier.
Voor sommige evenementen heeft u zelfs geen vergunning nodig en kunt u volstaan met het doen van een kennisgeving aan de burgemeester. Ook voor deze kennisgeving kunt u gebruik maken van het festiviteitenformulier. Deze kennisgeving moet wel tenminste twee weken voor de aanvang van het evenement bij de burgemeester ingediend worden.
Als u voldoet aan de volgende criteria kunt u volstaan met een kennisgeving:
- 1. Het evenement vindt plaats gedurende een dag
- 2. Het aantal personen dat aan het evenement deelneemt is minder dan 100
- 3. De tijd waarop het evenement plaatsvindt, is gelegen tussen 10.00 uur en 23.00 uur
- 4. Het evenement veroorzaakt geen overmatige geluidhinder voor de omgeving
De burgemeester kan overigens wel voorschriften verbinden aan de vergunning. Bij het houden van het evenement moet u zeker rekening houden met deze voorschriften. Het festiviteitenformulier kunt u hieronder downloaden. Tevens kunt u dit formulier opvragen bij de unit Wonen.
http://www.alphenaandenrijn.nl/smartsite.shtml?ch=INT&id=8012
Toelichting aanvraagformulier
Een volledig en juist ingevuld aanvraagformulier (festiviteitenformulier). Daarnaast kan u ook verzocht worden om nadere gegevens te overleggen of om een korte toelichting.
Verlangt kan bijvoorbeeld worden naar een schriftelijke verklaring van de eigenaar van een onroerende zaak waaruit blijkt dat geen bezwaar bestaat tegen het gebruik van de onroerende zaak ten behoeve van het evenement. Ook kan bijvoorbeeld verlangd worden dat u een Verklaring Sociale Hygiene overlegt van degene die belast is met de verstrekking van alcoholhoudende dranken.
Gemeente Katwijk
Hoofdlocatie
Koningin Julianalaan 3
2224 EW Katwijk ZH
Servicepunt Rijnsburg
Burgemeester Koomansplein 1
2231 DA Rijnsburg
Servicepunt Valkenburg
’t Boonrak 21
2235 ED Valkenburg
Postadres
Postbus 589
2220 AN Katwijk
Tel: (071) 406 50 00
Email: info@katwijk.nl
Vergunning organiseren evenement
Het is voor iedereen verboden zonder vergunning van de gemeente op of aan de weg een feest te geven of een wedstrijd te houden. De gemeente kan aan u – onder specifieke voorwaarden ter bescherming van de (verkeers)veiligheid, publieke gezondheid en openbare orde – een vergunning verlenen.
Het aanvraagformulier kunt u downloaden van de site http://www.katwijk.nl/, zoek op aanvraagformulieren > publiekszaken.
Via het aanvraagformulier wordt u ook gewezen op eventuele andere vergunningen.
Op het aanvraagformulier moet u de volgende zaken aangeven:
- Gegevens van de organisator
- Soort evenement
- Duur van het evenement
- Locatie van het evenement
- Aantal verwachte bezoekers
- Drankverstrekking
- Geluid
- Verkoop- en promotie-activiteiten
- Verwarming aanwezig
- Gebruik van de grond voor plaatsing voorwerpen
- Overige activiteiten
- Schoonmaak en afvalverzameling
- Dranghekken
- Toiletvoorziening
- Parkeerplaatsen
Meldingsformulier kleinschalig evenement
Dit formulier is bedoeld voor het melden van een straatbarbecue, een buurtfeest, oplaten van ballonnen, een fancy fair, een wedstrijd op de weg, een optocht en een herdenkingsdienst of -plechtigheid. Voor deze kleinschalige evenementen hoeft u sinds 1 augustus 2007 geen vergunning meer aan te vragen. Als uw evenement voldoet aan de eisen, is een melding voldoende. Dit formulier heeft twee functies:
1. Toets
Het formulier is ten eerste een toets om te kijken of u in aanmerking komt voor een melding, óf dat u tóch een evenementenvergunning nodig heeft. Als u op alle vragen van dit formulier “nee” kunt antwoorden, komt u in aanmerking voor een melding. Als u ergens “ja” heeft ingevuld, moet u toch een evenementenvergunning aanvragen.
Aanvraagformulier evenementenvergunningen vragen
Komt uw evenement niet in aanmerking voor een melding? Het aanvraagformulier voor een evenementenvergunning vindt u op www.katwijk.nl onder producten & diensten. Met vragen kunt u terecht bij de afdeling Publiekszaken, telefoonnummer 071 – 406 5000.
2. Melding
Ten tweede doet u melding van het evenement. Vul het formulier in, onderteken het en lever het in op het gemeentehuis. U heeft dan toestemming om het evenement te houden zoals het omschreven staat op dit formulier.
Afwijking in bijzondere gevallen
De gemeente kan in bijzondere gevallen besluiten om u toch een evenementenvergunning te verlenen met aanvullende voorwaarden, om of uw melding te weigeren. Dit kan bijvoorbeeld als er al een groot evenement plaatsvindt op de locatie, of als er gevaar is voor de openbare orde. De gemeente heeft – na ontvangst van uw formulier – vijf werkdagen om u te informeren over hun besluit. Dat kan dus een weigering zijn of een evenementenvergunning onder aanvullende voorwaarden.
Aanvraag termijn
U moet het formulier uiterlijk drie weken vóór het evenement indienen bij de burgemeester van Katwijk. Zo heeft de gemeente genoeg tijd om te kijken of u aan alle voorwaarden voldoet.
Gemeente Leiden
Bureau Evenementenbeheer
Stadhuis
Stadhuisplein 1
Postadres
Postbus 9100
2300 PC Leiden
telefoon: 071 – 516 51 40 / 51 41
fax: 071 – 516 50 04
e-mail: evenementen@leiden.nl
Voor het organiseren van een buitenevenement is altijd een vergunning nodig. Dit is geregeld in de Algemene plaatselijke verordening voor de gemeente Leiden (APV). Daarnaast zijn ook enkele andere wetten en verordeningen van toepassing, zoals bijvoorbeeld de Wegenverkeerswet en de Drank- en Horecawet. Elk evenement is anders en dus is maatwerk geboden. Veel van de afhandeling van uw aanvraag hangt af of uw evenement meegenomen kan worden op de evenementenkalender, dat wil zeggen ingediend wordt voor het einde van het kalenderjaar. Indien dit niet het geval is, wordt uw aanvraag apart beoordeeld. (zie: aanvragen van een vergunning ‘in het seizoen’)
Evenementenkalender
Een evenementenjaar loopt in Leiden van 1 april tot en met 31 maart. Alle evenementen in dat ‘seizoen’ worden vermeld op de evenementenkalender. Deze kalender geeft iedereen, zowel organisatoren als omwonenden, in een vroeg stadium duidelijkheid. Ook maakt zo’n jaarplanning het mogelijk om evenementen te spreiden zowel in de tijd, als in de locaties. Om een plek te krijgen op de evenementenkalender, moet een vergunning aangevraagd worden. Hiervoor geldt de volgende procedure.
Aanvragen vergunning voor de evenementenkalender
Tot begin december van elk jaar kunnen evenementen worden aangemeld voor de evenementenkalender voor het volgende seizoen, dat loopt van 1 april tot en met 31 maart. De exacte sluitingsdatum wordt elk jaar opnieuw vastgesteld. In de tweede helft van oktober worden organisatoren via een mailing en via een advertentie in de krant opgeroepen aanvragen in te dienen. Hiervoor is altijd een ‘aanvraagformulier voor evenementen’ nodig. Dit formulier is op te vragen bij het bureau Evenementenbeheer of u kunt downloaden van internet (www.leiden.nl/gemeente). Op dit formulier staan onder andere vragen over locatie, datum, tijdstip van opbouwen en afbreken enzovoort. Bij het aanvraagformulier behoort een uitgebreide toelichting.
Tijdige aanmelding van evenementen biedt de meeste kans op een vergunning. Er is dan nog alle tijd voor inspraak en overleg.
Toetsing
De ingediende verzoeken met de verstrekte gegevens worden verwerkt in het geautomatiseerde evenmenten-beheerssysteem. Daarbij worden de ingekomen aanvragen voor plaatsing op de kalender getoetst aan de uitgangspunten. Zo wordt gekeken naar het toegestane aantal evenementen per locatie, het geluidsniveau en de toegestane eindtijden. Ook de betrokken afdelingen van de gemeente, de politie en/of de brandweer worden op de hoogte gesteld van de ingediende aanvraag. Zij dienen op korte termijn aan te geven of zij akkoord zijn met het verlenen van een standaard evenementenvergunning of dat er in de vergunning specifieke voorschriften moeten worden opgenomen.
Soms gaat een afdeling niet akkoord met het verzoek. Of er worden knelpunten gesignaleerd, bijvoorbeeld ‘een dubbele boeking’ voor een locatie. In zo’n geval gaat de evenementencoördinator in overleg met de organisator en/of de afdelingen op zoek naar een oplossing. Lukt dat niet dan volgt een voorstel aan het gemeentebestuur tot weigering van de vergunning. Maar, in principe krijgen alle tijdig aangekondigde evenementen een plaats op de kalender.
Vaststelling
De ontwerpkalender wordt in januari gepresenteerd en gepubliceerd. Hierop volgt een inspraakprocedure. Vervolgens stelt het gemeentebestuur de definitieve kalender vast. Het bureau Evenementenheer maakt vervolgens de evenementenvergunning. De organisatoren krijgen de kalender en hun vergunning gelijktijdig. De kalender wordt op ruime schaal verspreid, zodat iedereen tijdig op de hoogte is van de evenementen die in Leiden gaan plaatsvinden.
Aanvragen van een vergunning ‘in het seizoen’
Ook als u te laat bent voor plaatsing op de evenementenkalender, dat wil zeggen de aanvraag doet na 31 december, kunt u een vergunning voor uw evenement aanvragen. Echter, categorie-3 evenementen, worden dan niet meer in behandeling genomen. Categorie-1 evenementen kunnen in principe onbeperkt plaatsvinden. Evenementen die in de tweede categorie horen, moeten nog passen naast de evenementen die al in de evenementenkalender staan.
Ook nu geldt dat u een vergunning uitsluitend kunt aanvragen met een ‘aanvraagformulier voor evementen’. Om alle procedures op tijd te kunnen doorlopen moet het formulier minimaal acht weken voor de datum van het evenement ingeleverd zijn bij bureau Evenementenbeheer. U mag het natuurlijk ook eerder indienen als u snel duidelijkheid wilt hebben. Zeker bij een groot evenement is het belangrijk om ruim voor aanvang contact op te nemen met de evenementencoördinator.
De toetsing van uw aanvraag doorloopt hetzelfde proces als hierboven beschreven. Echter, de publicatie wijzigt ten opzichte van de situatie van de aanvragen die op tijd zijn voor de evenementenkalender. Een evenement in de eerste categorie wordt ter informatie gepubliceerd in de maandoverzichten in de Stadskrant. Als organisator van zo’n evenement krijgt u de vergunning thuisgestuurd.
Indien uw evenement in de tweede categorie hoort, geldt een publicatieplicht. Dit gaat als volgt. Na toetsing van uw aanvraag publiceert het bureau Evenementenbeheer een mededeling in de gemeenteberichten van het Leids Nieuwsblad. Hierin staat dat ‘de Burgemeester voornemens is de gevraagde vergunning te verlenen en dat een ieder in de gelegenheid wordt gesteld zijn/haar zienswijze over het verzoek kenbaar te maken binnen een gestelde termijn’.
Na afloop van de inspraaktermijn ontwerpt de evenementencoördinator de evenementenvergunning.
In overleg met de betrokken afdelingen gaat hij na of de ontvangen bedenkingen wijzigingen tot gevolg hebben. De Burgemeester besluit vervolgens over te gaan tot verlening of weigering van de vergunning. U krijgt schriftelijk bericht over de beslissing van de Burgemeester. Het bureau Evenementenbeheer publiceert het besluit in de gemeenteberichten en informeert de betrokken afdelingen en de mensen die bezwaar hebben gemaakt.
Bezwaar
Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kunnen omwonenden, organisator en andere belanghebbenden binnen zes weken bezwaar maken tegen een verleende evenementenvergunning. Ook hier speelt de evenementencoördinator een belangrijke rol. Hij maakt een ‘verweerschrift’ en zorgt dat de beroepsinstanties de stukken krijgen. Ook vertegenwoordigt hij vaak de Burgemeester tijdens een zitting van de Beroep- en Bezwaarschriftencommissie, de Rechtbank of de Raad van State.
Handhaving
Voor het succesvol handhaven van de spelregels is medewerking van alle betrokkenen nodig. Daarbij wordt met name een beroep gedaan op de eigen verantwoordelijkheid van organisatoren. Waar nodig nemen politie en/of gemeentefunctionarissen maatregelen.
Het constateren van overtredingen kan verschillende gevolgen hebben. Dit kan uiteenlopen van een waarschuwing tot een proces verbaal of stillegging van het evenement. Het kan zelfs gevolgen hebben op beslissingen op toekomstige aanvragen.
Klachten
Ondanks alle afspraken en goede communicatie naar de omwonenden, kan het voorkomen dat er klachten zijn over uw evenement. Hiervoor is een speciale klachtenlijn die omwonenden kunnen bellen bij overlast. Deze is via een callcentre 24 uur per dag bereikbaar en is op de hoogte van alle evenementen die een vergunning hebben. Het callcentre registreert de gegevens van de klager, de aard van de klacht, de locatie, het tijdstip, hoe lang er al overlast is, wie de veroorzaker is, enzovoort. Vervolgens meldt het callcentre de klacht aan de organisator van het evenement en verzoekt hem of haar maatregelen te nemen.
Wanneer de klager voor de tweede keer belt met de mededeling dat de klacht niet is opgelost, dan deponeert het callcentre de klacht bij de politie en/of de gemeentelijke functionaris die belast is met handhaving van de regels. Álle geregistreerde telefonische klachten worden de volgende ochtend door het callcentre doorgegeven aan de evenementencoördinator. Dit is nodig voor de eventuele ‘nazorg’ van de klacht door de betreffende vakafdeling en om het verloop van het evenement achteraf te kunnen evalueren.
De evenementencoördinator is uw eerste aanspreekpunt. Voor informatie, ondersteuning en vergunningen. Kortom, voor alles wat uw buitenevenement aangaat.
Kosten
Het bureau Evenementenbeheer zorgt ook voor het invorderen van leges, belastingen en andere kosten. Leges betaalt u voor de adminstratieve afhandeling van het evenement. Voor het gebruik van de openbare ruimte betaalt u precariobelasting. De hoogte van het bedrag hangt af van het aantal vierkante meters dat het evenement inneemt en het aantal dagen (inclusief opbouwen en afbreken) dat gebruik wordt gemaakt van de openbare ruimte. Voor het bepalen van de belasting wordt onderscheid gemaakt tussen commerciële en niet-commerciële evenementen.
Er zijn ook andere kosten die de gemeente u in rekening kan brengen. Dit hangt af van de gebruikte faciliteiten. Zo kunt u hekken, vlaggen en vlaggenmasten huren, de schoonmaak van het evenemententerrein door de gemeente laten verzorgen en u kunt afvalcontainers huren. Andere kosten die de gemeente u nog in rekening kan brengen zijn bijvoorbeeld een vergoeding voor gemiste parkeerinkomsten. Bij grote evenementen kan een waarborgsom worden gevraagd, die bedoeld is voor dekking van de schade die mogelijk kan zijn ontstaan aan groen of straten. Deze kosten hangen natuurlijk sterk af van de aard van uw evenement.
Aan de hand van de vastgestelde tarieven voor leges en belastingen en de via het aanvraagformulier verzamelde gegevens voor het gebruik van faciliteiten wordt een factuur opgesteld. De factuur wordt gelijktijdig met de vergunning toegezonden. Ook kan vooraf een schatting worden gemaakt van de kosten die een organisator moet gaan betalen. Kosten die nog niet kunnen worden bepaald, worden achteraf in rekening gebracht.
Subsidie
De gemeente gaat er vanuit dat de organisator het evenement organiseert zonder financiële steun van de gemeente. U kunt echter een subsidie aanvragen. Enkele gemeentelijke afdelingen kennen subsidieregelingen voor evenementen, bijvoorbeeld ter bevordering van toerisme, cultuur en sport. Het bureau Evenementenbeheer kan u wegwijs maken.
Categorie-indeling evenementen
Evenementen worden in Leiden ingedeeld in drie categorieen. Het geluidsniveau, de eindtijd en het aantal evenmenten per locatie per jaar zijn bepalend voor de indeling.
categorie 1: alle onversterkte muziek en versterkte muziek tot maximaal 70 dB, eindtijd maximaal 20.00 uur en geen beperking per locatie.
categorie 2: versterkte muziek 70 tot 85 dB, maximum aantal per locatie, eindtijden zondag tot en met donderdag tot uiterlijk 23.00 uur, op vrijdag en zaterdag tot uiterlijk 24.00 uur. Voor evenementen met een ‘collectief avondkarakter’ kan toestemming worden verleend tot uiterlijk 01.30 uur. Onder een ‘collectief avondkarakter’ wordt verstaan: traditionele Leidse evenementen die verspreid over verschillende plaatsen in de stad plaatsvinden, zoals bijvoorbeeld de Lakenfeesten, Koninginnedag/-nacht en de Leidse Jazz & Blues Week.
categorie 3: versterkte muziek van meer dan 85 dB, maximaal zes evenementen per jaar en slechts één evenement per aangewezen locatie, eindtijden zondag tot en met donderdag tot uiterlijk 23.00 uur, op vrijdag en zaterdag tot uiterlijk 24.00 uur. Evenementen categorie 3 kunnen na vaststelling van de evenementenkalen der niet meer worden aangemeld.
Gemeente Lisse
Bezoekadres
Heereweg 254
2161 BS Lisse
Postadres
Postbus 200
2160 AE Lisse
Tel.: (0252) 433222
Fax: (0252) 433240
E-mail: gemeente@lisse.nl
Openingstijden
– maandag t/m vrijdag van 8.30 tot 12.30 uur
– woensdag van 13.30 tot 16.00 uur
– donderdag van 18.00 tot 20.00 uur
Op afspraak: dinsdag en donderdag van 13.30 tot 16.00 uur.
In april t/m juli is het gedeelte ‘Burgerzaken’ extra open op woensdag van 18.00 tot 20.00 uur.
Vergunning organiseren evenement
Wilt u een sportwedstrijd, evenement, popconcert of fancy fair organiseren dan heeft u een evenementenvergunning nodig. De vergunning kunt u aanvragen in de gemeente waar het evenement zal plaatsvinden. De gemeente kan onder specifieke voorwaarden een vergunning verlenen.
Voorwaarden
De vergunning kan onder meer worden geweigerd in het belang van:
- de openbare orde;
- het voorkómen of beperken van overlast;
- de verkeersveiligheid of de veiligheid van personen of goederen;
- de zedelijkheid of gezondheid.
Gang van zaken
In het algemeen moet u een vergunningaanvraag minimaal acht weken voor het gebruik ervan indienen. Nog veel handiger is het als u de aanvraag eerder indient. Bij sommige grote evenementen heeft de gemeente veel tijd nodig om af te stemmen met bijvoorbeeld politie en brandweer. Houdt u daar rekening mee!Wanneer de beslissing van de gemeente op uw aanvraag negatief is, heeft u de mogelijkheid hiertegen eenbezwaarschrift in te dienen.
Tips
Geef bij uw aanvraag aan:
- de geplande datum van het evenement;
- het tijdstip van aanvang en de duur van het evenement;
- de locatie van het evenement;
- het aantal bezoekers, respectievelijk deelnemers, dat u verwacht;
- de diverse voorzieningen die u treft voor onder andere sanitair, afval, verkeer, EHBO en vluchtroutes voor het publiek;
- de overige maatregelen die u neemt om een regelmatig verloop te bevorderen.
Meer info
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de gemeente. Het telefoonnummer is (0252) 433222. U kunt ook e-mailen naar gemeente@lisse.nl of u gebruikt hetcontactformulier.
Kosten
De leges bedragen € 25,50 voor een niet-commerciële partij. Voor een commerciële partij is dat € 102,00. Daar kunnen nog kosten bij komen voor een ontheffing drank- en horecawet (€ 25,50).
Het aanvraagformulier voor grote evenementen en andere formulieren, zijn te downloaden op:
http://www.lisse.nl/smartsite.shtml?ch=WEB&id=50221
Gemeente Leiderdorp
Gemeentehuis
Statendaalder 1
2353 TH Leiderdorp
Postadres
Postbus 35
2350 AA Leiderdorp
t. 071 – 54 58 500
(ma. t/m vr. 8.00 -17.00 uur, woensdagavond van 18.30 – 20.00 uur)
f. 071 – 58 95 691
e. info@leiderdorp.nl
Openingstijden publiekszaken
Openingstijden receptie: ma t/m vr van 8.00 tot 17.00 uur.
Openingstijden burgerzaken: ma t/m vr van 8.30 – 12.30 uur, op woensdag ook van 14.00 – 17.00 uur en 18.30 – 20.00 uur.
Kleinschalig evenement
Bent u van plan een straatbarbecue of een pleinfeest te organiseren op de openbare weg? Denkt u er dan aan om hiervoor minimaal 1 maand van tevoren een vergunning aan te vragen bij de gemeente.
Eerder mag natuurlijk ook, maar de medewerker van gemeentewinkel heeft minimaal 1 maand nodig om uw aanvraag te behandelen. Vermeld in uw aanvraag de datum, het tijdstip, de activiteiten en het aantal deelnemers van het feest.
Het zou jammer zijn als uw feest niet door kan gaan omdat de vergunning te laat is aangevraagd.
Brandveiligheid
Voor elke evenement, zij het een buurtfeest, festival, circus, braderie of manifestatie, gelden regels voor de organisatie. Vaak is een vergunning van de gemeente nodig. Bij de aanvraag zijn in ieder geval gegevens nodig over het soort evenement, plaats, datum en tijdstip, het aantal te verwachten bezoekers en de eventuele plaatsing van tenten en tribunes.
Waar toets de brandweer op?
Het is gebruikelijk dat de gemeente de vergunningaanvraag voor advies doorstuurt naar de brandweer, die hem toetst op de brandveiligheidseisen. De brandweer toetst onder andere:
- Een doorrijdbreedte voor de brandweervoertuigen; deze dient tenminste drie en een halve meter te zijn.
= Indien een ladderauto opgesteld moet kunnen worden dient er een
opstelplaats van tenminste vier en een halve meter bij tien meter te zijn.
= Een straatblokkade vindt alleen in overleg plaats. - Een doorrijdhoogte voor de brandweervoertuigen; de minimale maat is vier meter.
- De bereikbaarheid van de brandkraan; deze is minimaal met een straal van een meter vrijgehouden.
- De zichtbaarheid van brandkraanbordjes; deze moeten zichtbaar blijven.
- De aansluiting voor droge blusleidingen; deze moeten vrijgehouden worden.
- Plaats en brandwerendheid van tenten, podia, overkappingen en schermen.
- Het veilig vluchten vanuit een tent of andere tijdelijke bouwsels; deze moet gegarandeerd zijn middels (nood)uitgangen, noodverlichting en transparantverlichting.
- De aanwezigheid van kleine blusmiddelen; hiervan dienen voldoende en de best toepasselijke soort aanwezig te zijn om in een snelle blussing te kunnen voorzien.
- De toegangen tot belendende percelen; deze mogen niet worden geblokkeerd.
- Gewone uitgangen en nooduitgangen van naastliggende gebouwen; deze moeten worden vrijgehouden.
- Containers en dergelijke; deze moeten op minimaal tien meter van gevels vandaan staan.
Controle
Het kan zijn dat de brandweer tijdens het evenement komt controleren of aan alle brandveiligheidseisen, genoemd in de afgegeven vergunning, wordt voldaan. Naast bovenstaande onderwerpen hebben deze ook betrekking op de aankleding van de evenementenruimtes:
- De versiering; deze
= dient van een brandvertragend materiaal te zijn vervaardigd.
= mag niet aaneengesloten aangebracht zijn.
= dient indien aan het plafond bevestigd, met onbrandbaar/metaaldraad
bevestigd te zijn.
= dient wanneer het niet langs de wand is aangebracht, op een hoogte van
minimaal 2,50 meter van de vloer te hangen. - De gordijnen; deze mogen (nood) uitgangen niet belemmeren.
- De opstelling van meubilair e.d.; deze mag vluchtwegen en nooduitgangen niet belemmeren.
Aanvraag per post
Een vergunning voor een evenement kan aangevraagd worden bij gemeente Leiderdorp, afdeling Vergunningen, Postbus 35, 2350 AA Leiderdorp.
Aanvragen via internet
Indien u een feest of evenement wilt organiseren op of aan de weg of een wedstrijd wilt houden, dan dient u hiervoor een vergunning aan te vragen bij de gemeente. De gemeente kan aan u – onder specifieke voorwaarden ter bescherming van de (verkeers)veiligheid, gezondheid en openbare orde – een vergunning verlenen.
https://leiderdorp.interaccess.nl/pls/leiderdorp/klant/tpn_i.show?p_mim_id_hoofd=4349&p_pdt_id=22932
Legeskosten
Euro 31,35 per aanvraag.
Grootschalige evenementen zoals circus, kermis of braderie: Euro 188,70.
Gemeente Hillegom
Gemeente Hillegom
afd. Gemeentewinkel
Hoofdstraat 115
Postadres
Postbus 32
2180 AA Hillegom
tel. 0252-537222
fax 0252-537290
info@hillegom.nl
Evenementenvergunning, 30 januari 2007
Formeel kader
Deze vergunning wordt verstrekt op grond van de Algemene Plaatselijke Verordening (APV). De burgemeester is op grond van de APV bevoegd nadere voorschriften te verbinden aan een vergunning.
Bestemd voor
Een ieder die een evenement wil organiseren.
Weigeringsgronden
De vergunning kan worden geweigerd in het belang van:
de openbare orde;
het voorkomen of beperken van overlast;
de verkeersveiligheid of veiligheid van personen of goederen;
de zedelijkheid of gezondheid.
Opmerkingen
Alle activiteiten ontwikkeld door de organisatie blijven voor rekening en risico van de organisatie, zolang de vergunning niet onherroepelijk is. Dit betekent dat de gemeente niet aansprakelijk kan worden gesteld voor de schade die wordt geleden, indien er geen vergunning wordt verleend of de vergunning wordt ingetrokken indien er bezwaar tegen wordt gemaakt.
Procedure
U dient de aanvraag schriftelijk in bij de afdeling Gemeentewinkel.
Duur
In de meeste gevallen ongeveer 8 weken. Grootschalige evenementen dienen minimaal 3 maanden voor het evenement te worden ingediend. Dit in verband met vooroverleg met politie en brandweer en de openbare kennisgeving.
Kosten
Leges conform de legesverordening.
Vergunning activiteiten op de openbare weg, 30 januari 2007
Formeel kader
Deze vergunning wordt verstrekt op grond van de Algemene Plaatselijke Verordening (APV). De burgemeester is op grond van de APV bevoegd nadere voorschriften te verbinden aan een vergunning.
Bestemd voor
Een ieder die een activiteit op de openbare weg wil houden (evenement, feest, vertoning).
Weigeringsgronden
De vergunning kan worden geweigerd in het belang van:
de openbare orde;
het voorkomen of beperken van overlast;
de verkeersveiligheid of veiligheid van personen of goederen;
de zedelijkheid en gezondheid.
Procedure
U dient een aanvraag schriftelijk in bij de afdeling Gemeentewinkel.
Duur
In de meeste gevallen ongeveer 8 weken.
Kosten
Leges conform de legesverordening.
Ontheffing artikel 35 Drank- en Horecawet, 28 juli 2005
Formeel kader
Deze ontheffing wordt verstrekt op grond van Drank- en Horecawet.
Bestemd voor
Het schenken van zwak-alcoholhoudende drank buiten een horeca-inrichting tijdens bijzondere gelegenheden van tijdelijke aard.
Opmerkingen
De aanvrager moet in het bezit zijn van een verklaring Sociale Hygiëne.
De locatie wordt getoetst op openbare orde, overlast, verkeersveiligheid.
De aanvrager moet voldoen aan het Besluit eisen zedelijk gedrag Drank- en Horecawet 1999.
Procedure
U dient de aanvraag schriftelijk in bij de afdeling Gemeentewinkel.
Duur
In de meeste gevallen ongeveer 8 weken.
Kosten
Leges conform de legesverordening.
Gemeente Nieuwkoop
Gemeente Nieuwkoop
Postbus 1
2460 AA Ter Aar
tel. 0172-521100
http://nieuwkoop.nl/
Gemeentehuizen:
Ter Aar
Aardamseweg 4
2461 CC Ter Aar
Nieuwveen
Tylersplein 1
2441 LE Nieuwveen
Vergunning organiseren evenement
Wilt u een sportwedstrijd, evenement, popconcert of fancy-fair organiseren dan heeft u een evenementenvergunning nodig. De vergunning kunt u aanvragen in de gemeente waar het evenement zal plaatsvinden. De gemeente kan onder specifieke voorschriften een vergunning verlenen.
Er is een aanvraagformulier te downloaden via de volgende link:
http://www.nieuwkoop.nl/index.php?simaction=content&mediumid=1&pagid=39&fontsize=12&stukid=14870
Voorwaarden
De vergunning kan onder meer worden geweigerd in het belang van
- De openbare orde.
- Het voorkómen of beperken van overlast.
- De verkeersveiligheid of de veiligheid van personen of goederen.
- De zedelijkheid of gezondheid.
- De bescherming van het milieu.
Gang van zaken
U moet een vergunningaanvraag indienen tenminste acht weken voordat u de vergunning gebruikt. Bij sommige grote evenementen heeft de gemeente veel tijd nodig om af te stemmen met politie brandweer e.d. Houdt u daar rekening mee!
Wanneer de beslissing van de gemeente op uw aanvraag negatief is, heeft u de mogelijkheid hiertegen een bezwaarschrift in te dienen.
Meenemen
Gegevens over:
- De geplande datum van het evenement.
- Het tijdstip van aanvang en de duur van het evenement.
- De locatie van het evenement.
- Het aantal bezoekers, respectievelijk deelnemers, dat u verwacht.
- De diverse voorzieningen die u treft voor onder andere sanitair, afval, verkeer, EHBO en vluchtroutes voor het publiek.
- De overige maatregelen die u neemt om een regelmatig verloop te bevorderen.
Tips
Voordat u de vergunning aanvraagt, is het aan te bevelen te overleggen met de brandweer, politie en eventueel de ambulancedienst in verband met de voor het evenement benodigde voorzieningen zoals EHBO-posten, dranghekken en wegafsluitingen.
Schenken van alcohol
Doorgaans mag er alleen ‘bedrijfsmatig’ alcohol worden geschonken in horecazaken die over een drank- en horecavergunning beschikken. Bij het houden van een bijzondere gelegenheid die buiten een horecazaak plaatsvindt (bijvoorbeeld evenementen, jubilea of recepties) kan het schenken van zwakalcohol houdende dranken met een ontheffing worden toegestaan.
Voorwaarden
Deze ontheffing geldt alleen voor zwakalcoholhoudende dranken (o.a. bier en wijn). Sterke drank mag alleen in horecazaken worden geschonken.
Wanneer u buiten een horeca-inrichting zwakalcoholhoudende dranken wilt schenken en dit (indirect) tegen vergoeding wilt doen heeft u een ontheffing nodig.
De ontheffing kan alleen worden verleend als
- de verantwoordelijke persoon van het alcohol schenken minimaal 21 jaar is
- de verantwoordelijke persoon van het alcohol schenken over de Verklaring Sociale Hygiëne beschikt
- de verantwoordelijke persoon van het alcohol schenken van goed gedrag is (ter beoordeling aan het ministerie van Justitie)
- er sprake is van een tijdelijke en bijzondere gelegenheid
Gang van zaken
U kunt de ontheffing aanvragen bij de gemeente.
Aanvraagformulieren zijn verkrijgbaar bij de gemeentewinkel in Ter Aar.
Meenemen
1. Schriftelijke toelichting van uw verzoek tot ontheffing.
2. Geldig identificatiebewijs.
3. Verklaring omtrent gedrag.
4. Verklaring Sociale Hygiëne.
Gemeente Noordwijk
Postadres
Gemeente Noordwijk
Postbus 298
2200 AG Noordwijk
gemeente@noordwijk.nl
Gemeentehuis Noordwijk
Voorstraat 42
2201 HW Noordwijk
Vergunning organisatie evenement
Op grond van de Algemene Plaatselijke Verordening Noordwijk is het verboden om zonder vergunning van de burgemeester een evenement te organiseren. Onder evenement wordt verstaan elke voor publiek toegankelijke verichting van vermaak (braderie, muziek, feest, wedstijd, optocht etc.) De vergunning kan worden geweigerd in het belang van:
- de openbare orde;
- het voorkomen of beperken van overlast;
- de verkeersveiligheid of de veiligheid van personen of goederen;
- de zedelijkheid of gezondheid.
Aanvraag formulier
Een evenementvergunning dient schriftelijk bij de burgemeester te worden aangevraagd. U kunt daarvoor een formulier gebruiken, dat u hier kunt downloaden: http://www.noordwijk.nl/Smartsite.shtml?id=51924
Om de aanvraag goed te kunnen beoordelen hebben wij ten minste de volgende gegevens nodig:
– het ingevulde aanvraagformulier
Kosten
Voor het in behandeling nemen van een aanvraag evenementenvergunning bent u legeskosten verschuldigd.
Deze kosten bedragen:
- € 25,60 bij maximaal 500 bezoekers,
- € 256,25 bij een verwacht bezoekersaantal van meer dan 500 maar minder dan 5000,
- € 1537,50 bij een verwacht aantal bezoekers van meer dan 5000.
Aanvraag termijn
De burgemeester moet binnen 8 weken na ontvangst op de aanvraag beslissen. Het is echter mogelijk dat in bepaalde situaties deze beslissingstermijn moet worden opgeschort. Informatie daarover ontvangt u tijdens de behandeling van de aanvraag.
Meer info
Meer informatie is te verkrijgen bij het team Vergunningen, telefoonnummer 071-3660000. Specifieke vragen kunt u ook stellen per e-mail: mailto:vergunningen@noordwijk.nl
Schenken van alcohol
Het is verboden om zonder ontheffing van de burgemeester een zwak-alcoholische drank te schenken buiten een horecabedrijf. De wet zegt dat drank van 15% of meer sterk alcoholisch is. Onder de 15% is zwakalcoholisch. Een uitzondering op de regel is wijn, inclusief de zuidwijnen (port en sherry). Deze dranken zijn zwakalcoholisch, zelfs als het alcoholpercentage boven de 15% ligt. Voor sterk alcoholische dranken kan geen ontheffing worden verleend.
Een ontheffing op de Drank- en Horecawet houdt in dat er een uitzondering gemaakt wordt op de inhoud van artikel 3 van de Drank- en Horecawet. Deze ontheffing wordt verleend voor een bijzondere aangelegenheid van tijdelijke aard. Een ontheffing kan verleend worden aan personen die voldoen aan de volgende eisen:
– zij niet onder curatele mogen staan dan wel uit de ouderlijke macht of voogdij ontzet zijn;
– zijn niet in enig opzicht van slecht levensgedrag mogen zijn;
– zij de leeftijd van 21 jaar moeten hebben bereikt;
– zij in het bezit moeten zijn van de Verklaring Sociale Hygiëne.
Aanvraagformulier
Een drank- en horecawet ontheffing dient schriftelijk bij de burgemeester te worden aangevraagd. U kunt daarvoor een formulier gebruiken, dat u hier kunt downloaden:http://www.noordwijk.nl/Smartsite.shtml?id=50139
Om de aanvraag goed te kunnen beoordelen hebben wij ten minste de volgende gegevens nodig:
- het ingevulde aanvraagformulier
- Verklaring Sociale Hygiëne.
- Een kopie geldig legitimatiebewijs
Afhankelijk van de omstandigheden kan aanvullende informatie nodig zijn.
Kosten
Voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een Drank- en Horecawet ontheffing bent u legeskosten verschuldigd. Deze kosten bedragen € 49,10.
Aanvraag termijn
De burgemeester moet binnen 8 weken na ontvangst op de aanvraag beslissen. Het is echter mogelijk dat in bepaalde situaties deze beslissingstermijn moet worden opgeschort. Informatie daarover ontvangt u tijdens de behandeling van de aanvraag.
Meer info
Meer informatie is te verkrijgen bij het team Vergunningen, telefoonnummer 071-3660000. Specifieke vragen kunt u ook stellen per e-mail: mailto:vergunningen@noordwijk.nl
Gemeente Oegstgeest
Gemeentehuis
Bezoekadres: Rhijngeesterstraatweg 13
Postadres: Gemeente Oegstgeest, postbus 1270, 2340 BG Oegstgeest
Telefoon: 071 5191793
Fax: 071 5191794
E-mail: info@oegstgeest.nl
Openingstijden
Openingstijden receptie
Maandag – vrijdag 08.30 tot 17.00 uur
Vergunning organiseren evenement
Voorbeelden van een evenement zijn een circus en de koninginnekermis. Bij kleinere, eendaagse, evenementen geldt een meldingsplicht.
Aanvragen formulier
Uw aanvraag moet worden ingediend bij de Gemeente Oegstgeest, afdeling Burgerzaken & Centrale Balie, Postbus 1270, 2340 BG, Oegstgeest of per e-mail opinfo@oegstgeest.nl.
Het aanvraag formulier kunt u hier downloaden:
https://online.regelen.oegstgeest.nl/productencatalogus/producten/evenementvergunning/hoe_kan_ik_het_aanvragen
Meenemen
Voor het aanvragen van een Evenementvergunning dient u een ingevuld aanvraag formulier aan te leveren.
Aanvraag termijn
Wanneer uw aanvraag door de gemeente is ontvangen krijgt u van de afdeling Bedrijfsondersteuning en Informatiebeheer een ontvangstbevestiging. De doorlooptijd is 6 weken.
Kosten
De leges bedraagt € 46,18. De precariobelasting bedraagt € 0,52 per m² per dag per uitstalling. De bedragen gelden voor 2009. Voor de leges en precario ontvangt u van de afdeling Bedrijfsondersteuning en Informatiebeheer een factuur.
Meer info
Informatie kan verkregen worden bij de Centrale Balie van de Gemeente Oegstgeest, telefoon 071 – 51 91 785
Regels
Bij grotere evenementen bij voorkeur 3 maanden voordat het evenement wordt gehouden, omdat het evenement moet worden ingepast in de evenementen kalender van de gemeente. Bij kleinere, eendaagse, evenementen zoals b.v. een straatfeest/barbecue met niet meer dan 100 personen die plaatsvinden tussen 09.00 uur en 00.00 uur, en waarbij niet langer dan tot 23.00 uur live-muziek ten gehore wordt gebracht moet ten minste 6 weken van te voren een meldingsformulier worden ingediend bij de gemeente.
Nadat de aanvraag is ingediend, controleert de gemeente of de gegevens correct en compleet zijn. Bij een niet-complete of -correcte aanvraag ontvangt de aanvrager een brief met het verzoek de ontbrekende stukken/gegevens alsnog in te dienen. Gebeurt dit niet dan wordt de aanvraag niet ontvankelijk verklaard en niet in behandeling genomen.
Er vindt afhankelijk van de aard van de aanvraag overleg plaats met:
- de politie
- Afdeling Beheer Openbare Ruimte in verband met eventuele verkeersmaatregelen
- De brandweer over de af te geven gebruiksvergunning.
- Soms is het noodzakelijk om tevens inlichtingen in te winnen bij de organisatie zelf. Ook dit is afhankelijk van de grootte van het evenement.
De verleende vergunning of de afwijzing wordt per post toegezonden.
Indien de vergunning is verleend, wordt deze bekendgemaakt in een huis-aan-huisblad waarbij belanghebbenden de mogelijkheid hebben om een bezwaarschrift in te dienen bij de gemeente.
Schenken van alcohol
Als u buiten een horecagelegenheid om, bijvoorbeeld tijdens een evenement, zwakalcoholische dranken wilt schenken moet u hiervoor een ontheffing aanvragen.
Beschrijving
Als u buiten een horecagelegenheid om, bijvoorbeeld tijdens een evenement, zwakalcoholische dranken wilt schenken moet u hiervoor een ontheffing aanvragen.
Voorwaarden
U kunt een ontheffing aanvragen als u tenminste voldoet aan de volgende voorwaarden:
– U bent in bezit van een verklaring sociale hygiëne.
– U bent ouder dan 21 jaar.
– Het evenement levert geen gevaar op voor de openbare orde, veiligheid of zedelijkheid.
– Het evenement duurt niet langer dan twaalf dagen achter elkaar.
Aanpak
De aanvraag voor een tijdelijke ontheffing van het verbod om buiten een horecagelegenheid drank te schenken kan worden ingediend bij de gemeente waarin het evenement plaatsvindt.
Gemeente Rijnwoude
Gemeentehuis
Frederik van Eedenplein 4
2394 EB Hazerswoude-Rijndijk
Postadres
Postbus 115
2394 ZG Hazerswoude-Rijndijk
tel. (071) 342 82 82
gemeente@rijnwoude.nl
Gemeentewerf Hazerswoude-Dorp
Gemeneweg 5/7
2391 NA Hazerswoude-Dorp
Gemeentewerf Koudekerk aan den Rijn
Hoogewaard 5
2396 AA Koudekerk aan den Rijn
Vergunning organiseren evenement
Voor het organiseren van een feest of wedstrijd op of aan de weg heeft u een vergunning nodig. In de vergunning worden voorschriften opgenomen ter bescherming van de (verkeers)veiligheid, publieke gezondheid en openbare orde.
U kunt gebruik maken van het printbare formulier ‘Evenementenvergunning-ontheffing geluidshinder’.
http://www.rijnwoude.nl/index.asp?nmoduleid=2&wgid=6&spagetype=21&nPageID=706&nCMSPageType=1
Meldingsplicht
Voor een aantal specifieke evenementen hoeft u geen vergunning aan te vragen, maar kunt u volstaan met het doen van een melding.Het gaat hier om:
- optocht/rondgang (zonder wegafsluiting)
- ballonnenwedstrijd (tot maximaal 1000 stuks)
- straatfeest/barbecue
- puzzelritten auto’s/motoren
- fietstochten
Om onder de categorie meldingsplichtig te vallen moet in ieder geval aan de volgende voorschriften worden voldaan:
- voor het doen van de melding dient de meldende organisatie/organisator gebruik te maken van het daartoe door de burgemeester vastgestelde model meldingsformulier (zie ‘Formulieren’);
- het evenement mag maximaal één dag per kalendermaand duren;
- het tijdstip waarop het evenement plaatsvindt is gelegen tussen 07.00 en 24.00 uur;
- het evenement mag niet op een zondag plaatsvinden (op zondagmiddag is er een ontheffing nodig op grond van de Zondagswet);
- de schriftelijke melding moet tenminste 2 weken voor de aanvang van het evenement door de burgemeester zijn ontvangen.Voor de ballonnenwedstrijden geldt bovendien dat de ballonnen niet in trossen mogen worden opgelaten of zijn voorzien van metalen onderdelen.
Kosten
Tarief evenementenvergunning: €20,00 op grond van artikel 8.5.2 van de Legesverordening 2006.
De tarieven voor een tijdelijke gebruikvergunning brandveiligheid voor tenten bedragen op grond van artikel 5.14.5. van de Legesverordening 2006:
- € 80,00 (Indien de totale gebruiksoppervlakte niet meer is dan 150 m2)
- € 220,00 (Indien de totale gebruiksoppervlakte niet meer is dan 250 m2)
- € 360,00 (Indien de totale gebruiksoppervlakte meer is dan 250 m2)
Er zijn geen kosten verbonden aan een melding.
Meer info
Gemeente Rijnwoude
afdeling Ruimtelijk Beheer
tel.: 071-3428233
e-mail: gemeente@rijnwoude.nl
Schenken van alcohol
Voor het schenken van (zwak)alcoholische dranken buiten de horecagelegenheid of tijdens evenementen heeft u een ontheffing nodig van het verbod in de Drank- en Horecawet. Als leidinggevende moet u in het bezit zijn van een verklaring van Sociale Hygiëne. Tijdens het schenken moet u aanwezig zijn en toezicht houden.
U kunt gebruik maken van het printbare formulier ‘Tijdelijke schenkvergunning Drank- en horecawet model C’.
http://www.rijnwoude.nl/index.asp?nmoduleid=2&wgid=6&spagetype=21&nPageID=670&nCMSPageType=1
U kunt dit formulier printen, invullen en opsturen naar:
- Gemeente Rijnwoude
t.a.v. afdeling Ruimtelijk Beheer
Postbus 115
2394 ZG Hazerswoude-Rijndijk
Meenemen
- De horecavergunning.
- Verklaring waar, wanneer en op welke tijd tijdelijk geschonken wordt.
- De benoeming van de personen die betrokken zijn bij het schenken van alcohol.
- Bewijsstuk ‘Kennis en inzicht in sociale hygiëne’
Kosten
€ 20,60 (op grond van artikel 8.7.2 van de Legesverordening 2006)
Aanvraag termijn
Aanvragen bij de afdeling Ruimtelijk Beheer.
Doorlooptijd: 4 weken.
Meer info
Gemeente Rijnwoude
afdeling Ruimtelijk Beheer
tel.: 071-3428233
e-mail: http://gemeente@rijnwoude.nl/
Gemeente Teylingen
Postadres
Postbus 149
2215 ZJ Voorhout
T 0252 – 783 300
Bestuurscentrum
Raadhuisplein 1
Voorhout
Gemeentekantoor
Wilhelminalaan 25
Sassenheim
Vergunning organiseren evenement
Het is voor iedereen verboden zonder vergunning van de gemeente een evenement te houden, zoals op of aan de weg een feest geven of een wedstrijd organiseren. De gemeente kan aan u – onder specifieke voorwaarden ter bescherming van de (verkeers)veiligheid, publieke gezondheid en openbare orde – een vergunning verlenen.
In de volgende situaties heeft u een vergunning nodig:
- Als het evenement voor het publiek toegankelijk is.
- Als het evenement niet voor het publiek toegankelijk is (besloten), maar wordt gehouden op een locatie die normaal wel voor het publiek toegankelijk is (bijvoorbeeld een horecabedrijf).
- Als een evenement in een tent, open lucht of bestaand gebouw wordt gehouden en indien die plaats daar normaal niet voor wordt gebruikt (o.a. van belang i.v.m. brandveiligheid indien het een tent of een gebouw betreft).
- Als er verstrekking van alcoholische dranken buiten een horecabedrijf plaatsvindt.
- Voor (levende) muziek of geluidsinstallatie, anders dan voor normaal en huiselijk gebruik.
- Als er plaatsing van een toiletwagen (i.v.m. afvoer) nodig is.
- Als verkeersmaatregelen moeten worden genomen om het evenement te kunnen houden.
De gemeente kan de vergunning weigeren in het belang van de bescherming van de openbare orde.
Aanvraag termijn
Het aanvraagformulier moet uiterlijk drie maanden voor de datum van het evenement worden ingediend. Als de aanvraag op een later moment wordt ingediend loopt u het risico dat geen vergunning wordt verleend.
Heeft u een DigiD inlogcode, dan kun u online:
http://www.teylingen.nl/vcontent.jsp?vobjectid={E4834867-0000-0000-0000-000000000000}
Ook is het mogelijk het aanvraagformulier te downloaden:
http://www.teylingen.nl/vcontent.jsp?vobjectid={E4834867-0000-0000-0000-000000000000}
Nadat u het geprint en ingevuld heeft kunt het indienen bij de gemeente Teylingen.
Kosten
De kosten zijn: € 22,75
Schenken van alcohol
Het is verboden om zonder ontheffing tijdelijk zwak-alcoholhoudende dranken (buiten de horecagelegenheid tijdens bijzondere gelegenheden) te schenken.
De burgemeester kan ontheffing verlenen als het gaat om een bijzondere gelegenheid van zeer tijdelijke aard (maximaal 12 dagen). Verstrekking van zwak-alchoholhoudende dranken mag alleen plaatsvinden onder onmiddellijke leiding van een persoon die onder andere beschikt over voldoende kennis en inzicht met betrekking tot sociale hygiëne en minimaal 21 jaar is. U kunt deze ontheffing bij de gemeente aanvragen. Dit gebeurt meestal in samenhang met een vergunning voor het houden van een evenement.
Meenemen
- Verklaring Sociale Hygiëne.
- Verklaring waar, wanneer en op welke tijd tijdelijk wordt geschonken.
- De benoeming van de personen die betrokken zijn bij het schenken van alcohol.
- Naam, datum, plaats en woonadres van de personen.
Kosten
De kosten zijn: € 113,10
Gemeente Voorschoten
Bezoekadres
Leidseweg 25
2252 LA VOORSCHOTEN
Postadres
Postbus 393
2250 AJ VOORSCHOTEN
Telefoon (071) 560 06 00
Fax (071) 522 65 87
E-mail gemeente@voorschoten.nl
Vergunning organisatie evenement
Wilt u een sportwedstrijd, evenement, popconcert of fancy-fair organiseren dan heeft u een evenementenvergunning nodig. De vergunning kunt u aanvragen in de gemeente waar het evenement zal plaatsvinden. De gemeente kan onder specifieke voorwaarden een vergunning verlenen.
Voorwaarden
De vergunning kan onder meer worden geweigerd in het belang van
- De openbare orde.
- Het voorkómen of beperken van overlast.
- De verkeersveiligheid of de veiligheid van personen of goederen.
- De zedelijkheid of gezondheid.
Gang van zaken
In het algemeen moet u een vergunningaanvraag indienen tenminste vier weken voordat u de vergunning gebruikt. Het is aan te bevelen uw aanvraag veel eerder in te dienen (bijvoorbeeld 8 weken van te voren). Bij sommige grote evenementen heeft de gemeente veel tijd nodig om af te stemmen met politie brandweer e.d. Houdt u daar rekening mee!
Wanneer de beslissing van de gemeente op uw aanvraag negatief is, heeft u de mogelijkheid hiertegen een bezwaarschrift in te dienen.
Meenemen
Gegevens over
- De geplande datum van het evenement.
- Het tijdstip van aanvang en de duur van het evenement.
- De locatie van het evenement.
- Het aantal bezoekers, respectievelijk deelnemers, dat u verwacht.
- De diverse voorzieningen die u treft voor onder andere sanitair, afval, verkeer, EHBO en vluchtroutes voor het publiek.
- De overige maatregelen die u neemt om een regelmatig verloop te bevorderen.
Tips
Voordat u de vergunning aanvraagt, is het aan te bevelen te overleggen met de brandweer, politie en eventueel de ambulancedienst in verband met de voor het evenement benodigde voorzieningen zoals EHBO-posten, dranghekken en wegafsluitingen.
Meer info
Voor meer informatie, mail naar:
mailto:Ruimtelijkbeheer@voorschoten.nl
Aanvraagformulier
Het aanvraagformulier is de downloaden via:
https://secure.voorschoten.nl/index.php?simaction=content&mediumid=1&pagid=6&fontsize=12
Gemeente Zoeterwoude
Bezoekadres
Noordbuurtseweg 27
Postadres:
Postbus 34
2380 AA Zoeterwoude
Tel. (071) 580 63 00
Fax (071) 580 63 01
gemeente@zoeterwoude.nl
Gemeentehuis openingstijden
Maandag t/m vrijdag van 9.00 tot 12.00 uur.
Donderdag van 9.00 tot 12.00 uur en van 14.00 tot 16.00 uur.
Vergunning organiseren evenement
Het is voor iedereen verboden zonder vergunning van de gemeente op of aan de weg een feest te geven of een wedstrijd te houden. De gemeente kan aan u – onder specifieke voorwaarden ter bescherming van de (verkeers)veiligheid, publieke gezondheid en openbare orde – een vergunning verlenen.
U kunt bijvoorbeeld een vergunning aanvragen voor een braderie, een straatfeest of een barbeque. Hieronder kunt u het aanvraagformulier voor een evenementenvergunning downloaden en uitprinten.
http://www.zoeterwoude.nl/ en zoek naar “formulieren”.
Meenemen
- ingevuld aanvraagformulier voor evenementenvergunning.
- geldig legitimatiebewijs
Meer info
Afdeling Bestuurs- en Management Ondersteuning telefoon: 071-5806300 e-mail:gemeente@zoeterwoude.nl
Schenken van alcohol
Het is verboden om zonder ontheffing tijdelijk zwak-alcoholhoudende dranken (buiten de horecagelegenheid tijdens bijzondere gelegenheden) te schenken.
De burgemeester kan ontheffing verlenen als het gaat om een bijzondere gelegenheid van zeer tijdelijke aard (maximaal 12 dagen). Verstrekking van zwak-alchoholhoudende dranken mag alleen plaatsvinden onder onmiddellijke leiding van een persoon die onder andere beschikt over voldoende kennis en inzicht met betrekking tot sociale hygiëne en minimaal 21 jaar is. U kunt deze ontheffing bij de gemeente aanvragen. Dit gebeurt meestal in samenhang met een vergunning voor het houden van een evenement.
Meenemen
- Verklaring Sociale Hygiëne.
- Verklaring waar, wanneer en op welke tijd tijdelijk wordt geschonken.
- De benoeming van de personen die betrokken zijn bij het schenken van alcohol.
- Naam, datum, plaats en woonadres van de personen.
Meer info
Afdeling Bestuurs- en Management Ondersteuning telefoon: 071-5806300 e-mail:gemeente@zoeterwoude.nl